کودک 1تا 2 ساله وارتباطات

شروع موضوع توسط farokh ‏17/2/17 در انجمن کودک 1 ساله

  1. #1 farokh, ‏17/2/17
    آخرین ویرایش: ‏6/9/18

    no://mihp.com.ua/wp-content/uploads/2013/11/15.jpg


    در حقیقت پیشرفت زبان در این سن جهش می یابد، مخصوصا زمانی که کودک شما به تولد دوسالگی نزدیک می شود.

    بچه ها در این سن بهتر می توانند آنچه را که به آنها گفته می شود درک کنند و چیزی را که می خواهند به کمک لغات و ایما واشاره بیان کنند. آنها از توانایی خود برای فهمیدن دستورالعمل ها لذت می برند-و برای داشتن دستورالعمل های خودشان معطل نمی کنند.


    کودک نوپا چگونه ارتباط برقرار می کند

    اکثربچه ها وقتی که به اولین تولدشان نزدیک می شوند اولین کلمه را بیان می کنند.سخن گفتن در کودک نوپایی که مشغول یادگیری راه رفتن بوده است ممکن است با تعلیق اتفاق بیفتد. که البته این موضوع غیرمعمول نیست و مساله ای نیست که نگرانش باشید.

    بچه ها دراین سن ممکن است تکه هایی از چند لغت را یاد گرفته باشند که قابل تشخیص نباشد. ممکن است چیزی که می شنوند راتقلید کنند و یا به صورت دست وپا شکسته چند لغت را ترکیب کنند( جملات نامفهومی رابه زبان بچه گانه ادا کنند، مثل یک آهنگ). وقتی کودکان به زمان صحبت کردن می رسند ، احتمالا این روند را به سرعت طی می کنند و به زودی می توانند به چیزهای آشنا اشاره کرده و نام آنها را بگویند. و اسم افراد آشنا ، اشیا و اعضا بدن را بدانند.

    در 2 سالگی بیشتر کودکان نوپا، می توانند 50 لغت یا بیشتر را به زبان آورند، به قطع یقین کودکان تا قبل از2سالگی بیشتر چیزهایی که به آنها گفته می شده را می فهمیدند. کودک شما باید بتواند به دستورات ساده ( مثل توپ را به سمت مامان هل بده) پاسخ دهد واز نام اشیا آشنا و افراد خانواده کاملا آگاه باشد.


    چگونه به رشد زبانی کودک کمک کنیم

    کوچولوی شما به هر چیزی که می گویید گوش می دهد و از صحبت های شما به طرز باورنکردنی داستان می سازد. به جای استفاده از کلمات بچه گانه، از نام صحیح افراد، مکان ها و اشیا استفاده کنید . به آرامی و واضح و به سادگی صحبت کنید .

    کودک 1 ساله شما ممکن است همچنان با ایما و اشاره ارتباط برقرار کند مثلا به تصاویرویا چیزهایی که می خواهد اشاره کند. ایما و اشاره طی این سنین بسیار پیچیده است مثلا ممکن است از این حرکات برای تقلید کردن کارها،بیان منظور خودشان و یا بازی کردن استفاده کنند.

    ایما واشاره بخش مهمی از رشد زبان است. بین ایما واشاره و زبان با استفاده از تفسیر خواسته های او ارتباط برقرار کنید، مثل گفتن جمله" شیر می خواهی؟" ( وقتی که بچه به یخچال اشاره می کند)، و بعد منتظر پاسخ بمانید. سپس بگویید، " چه می خواهی؟" شیر؟ باشه بذار کمی شیر بردارم". چنین رفتاری کودک را تشویق می کند در گفتگو شرکت کرده و به شما پاسخ دهد.

    احتمالا کودک شما از بازی های اشاره ای لذت خواهد برد، مثل بازیpat-a-cake( آن مان نواران دو دو اسکاچی) ویاso-big ( که از کودک سوال می کنید " بچه چقدر بزرگه؟ و سپس به کمک دست نشان میدهید و می گویید " اینقدر") . و شناسایی چیزها مثل اعضا بدن ، تصاویر، و یا اشیاء و افراد آشنا:

    " گوشت کجاست؟"،:" توپ را به من نشان بده"، " مامان کجاست؟"

    دایره لغات کودک شما به سرعت گسترده می شود، ولی احتمالا تلفظ صحیح لغات خیلی سریع رخ نخواهد داد. در حدود 2 سالگی، بیشتر بچه ها وقتب کامه ای را تلفظ می کنند فقط نیمی از اوقات قابل فهم هستند. دقت کنید که در پاسخ دادن به انها تلفظ صحیح کلمات را به کار ببرید.

    آیا باید نگران باشم؟

    بیشتربچه ها با این نقاط عطف زبانی در دوره سنی 1تا 2 سالگی مواجه می شوند:

    • در حدود 15تا18 ماهگی چندین لغت را به زبان می آورند
    • در حدود18 ماهگی به افراد آشنا، اشیا و برخی اعضا بدن اشاره می کنند
    • در حدود 2 سالگی 50 لغت یا بیشتر را به زبان به آورند
    • در حدود 2سالگی دو کلمه را باهم ترکیب می کنند تا یک جمله بسازند
    • در حدود 2سالگی ، دستورات دو مرحله ای را دنبال می کنند
    تردید نکنید که هرمشکلی را با پزشک مطرح کنید، مخصوصا اگر احساس می کنید کودکتان صحبت نمی کند و یا در مورد شنوایی او نگران هستید.

    برخی والدین این نگرانی را دارند که شاید کودکی که صحبت نمی کند بیمار اوتیسم باشد. کودکان اوتیسمی و بیماری های وابسته ممکن است با تاخیر صحبت کردن را شروع کنند یا مشکلات ارتباطی دیگری نیز داشته باشند ولی فعل و انفعالات ضعیف اجتماعی و علایق و الگوهای رفتاری محدود و انحصاری نشانه های این ناهنجاری هستند.

    اگر هر سوال یا نگرانی درباره رشد کودکتان دارید حتما با پزشک مشورت کنید.
    منبع: com.مشاوره-آنلاین
     
بارگذاری...
برخی موضوعات مشابه تالار تاریخ
رابطه مادر کودک کودک 1 ساله ‏17/8/21
وابستگی کودک کودک 1 ساله ‏11/9/19
بغلی شدن کودک کودک 1 ساله ‏16/5/17
عصبانیت کودک کودک 1 ساله ‏1/3/17
بازی برای کودک نوپا کودک 1 ساله ‏26/2/17