کاهش اضطراب ناشی از تروریست در کودکان

شروع موضوع توسط م روانشناس ‏9/6/17 در انجمن پیام های مدیران و اخبار انجمن

  1. "ترس، در دسترس‌ترین و اولین سلاح روانی تروریست‌هاست "
    هدف اصلی عملیات تروریستی ایجاد رعب و وحشت در تمامی اقشار جامعه است و بدیهییست که کودکان در این میان بیش از همه تحت تتاثیر این رعب و وحشت قرار می گرند.
    بنابراین، ضمن عرض تسلیت به هموطنان عزیز ، و اعلام ایستادگی متحدّانه در برابر دشمنان ایران زمین ، لازم است نکاتی چند را درباره ی صحبت با کودکان درباره ی این حوادث و فجایع تروریستی به طور کل ذکر کنیم :

    1️⃣ باید تلاش شود تا جایی که ممکن است تنش رسانه ای و اخبار به کودکان منتقل نشود ، لذا از مشاهده ی محتوای خبری مربوط به واقعه یا صحبت درباره ی آن در مقابل کودکان بپرهیزید .


    2️⃣ با این وجود به دلیل فراگیری اخبار و رسانه ها ، کودکان تا حدودی متوجه مسئله می شوند و احتمالا سوالاتی از شما خواهند پرسید . از این صحبت اجتناب نکنید و موارد زیر را در توضیح خود رعایت کنید .


    3️⃣ حتی کودکانی که به طور مستقیم نمی دانند چه اتفاقی افتاده ، می فهمند که اتفاقی غیر عادی رخ داده است ، و تنش را حس می کنند . در صورتی که خواستید مکالمه ای در این مورد را با آن ها آغاز کنید یا سوالی پرسیدند ، اجازه دهید دانسته های فعلی آن ها مسیر مکالمه را تعیین کند .


    4️⃣ این بدان معناست که ابتدا از خود آن ها بپرسید ، درباره ی این مسئله چه چیز هایی شنیده ای و چه سوالاتی داری . این باعث می شود میزان اطلاعاتی که باید به کودک بدهید بیش از حد مورد نیاز نشود .


    5️⃣ با توجه به سن و میزان دانسته های کنونی کودک و با زبانی ساده ، توضیح دهید که آدم های بد قصد آسیب رساندن به دیگران را داشتند ، و کسانی که از ما محافظت می کنند تلاش کردند به آن ها اجازه ی این کار را ندهند . هر زمان کودک اغنا شد ، نیازی به ادامه ی مکالمه و ارائه ی اطلاعات بیشتر وجود ندارد .


    6️⃣ به هیچ وجه در مورد دخالت مسائل سیاسی ، عقاید و ایدئولوژی ها و . . . برای کودکان در سنین پایین توضیح ندهید ، زیرا ابهام آن ها بیشتر شده و متوجه منظور شما نخواهند شد .


    7️⃣ اگر کودکان از شما پرسیدند که آیا ممکن است این اتفاق برای ما بیفتد ، بگویید آدم های خوب زیادی وجود دارند و عده ای از آن ها همیشه تمام تلاششان را می کنند که مواظب ما باشند و از ما محافظت کنند تا چنین اتفاق هایی نیفتد . برای تثبیت این مورد می توانید لیستی از انسان های خوبی که می شناسید با فرزندتان تهیه کنید .


    8️⃣ اجازه دهید کودکان هر چقدر می خواهند در این مورد از شما سوال بپرسند و با آن ها صحبت کنید تا احساسات خود را بروز دهند . اگر اطلاعات مورد نیاز را از شما دریافت نکنند ، آن را در همسن ها یا افراد دیگر جستجو خواهند کرد .

    منبع: نامشخص