چگونه کودکمان را بخوابانیم؟

شروع موضوع توسط farokh ‏19/6/17 در انجمن مشکلات خواب در کودکان

  1. #1 farokh, ‏19/6/17
    آخرین ویرایش: ‏8/9/18
    چگونه کودکمان را بخوابانیم؟

    no://no.beytoote.com/images/stories/baby/ba4102-1.jpg

    وابسته کردن کودک به والدین برای خوابیدن اشتباه است

    والدین هرگز نباید نوزاد تازه متولد شده را روی تخت کنار خود بخوابانند
    زیرا اولا این احتمال وجود دارد که نوزاد زیر والدین خفه شود
    و در ضمن عادت کودک به تماس فیزیکی با والدین هنگام خواب باعث وابستگی او به والدین و سخت شدن روند مستقل کردن او هنگام خواب می‌شود.

    برخی والدین تمایلی به جدا کردن فرزندشان از خود هنگام خواب ندارند
    اما باید گوشزد کنیم این دوره اهمیت بسزایی در افزایش اعتماد به‌نفس کودکان دارد.

    نکته دیگر اینکه کودکان از 2/5 سالگی به بعد وارد مرحله تفکر تخیلی می‌شوند که تا 7 سالگی ادامه دارد.
    کودکانی که قبل از این سن اتاق خوابشان جدا شده باشد با تخیل دچار مشکل نمی‌شوند
    اما کودکانی که بعد از این سن قرار است مستقلا بخوابند
    مرتبا با ترس‌های خیالی دست و پنجه نرم می‌کنند.

    والدین نباید نقش همسری خود را از یاد ببرند
    غیر از تاثیرات مثبتی که جدا و مستقل خواباندن کودک برای خود او دارد،
    این موضوع در شکوفایی روابط زن و شوهر نیز تاثیرگذار است.

    زن و مرد باید این فرصت را داشته باشند تا شب فرای نقش والد بودن به نقش همسری خود برسند.
    باید به کودک آموخت که قبل از والدین و سر ساعت مشخصی مثلا 9 شب بخوابد.
    پیروی از این قانون در صورتی که قبل از 2 سالگی به کودک آموزش داده شود بسیار ساده است
    و کودک به راحتی آن را می‌پذیرد اما در سنین بالاتر این کار به مراتب سخت‌تر می‌شود.

    منبع: مشاورکو​

     
  2. سلام
    دختر من تازه وارد 4 سالگی شده و از بدو تولد به صورت جدا در تختی جداگانه از تخت من و مهسرم خوابیده و از 6 ماهگی هم در اتاق خودش به تنهایی خوابیده - اما مثله من با خوابش اینکه حتما من باید روی پاهام بزارمش و لالایی بخونم تا بخوابه که البته می دونم این روش تکان دادن غلط بوده و متاسفانه اولین فرزندم هست و هیچ کس هم بهم نگفت اینکار رو نکنم -
    اما الانکه دیگه داره چهارسالش میشه میخوام این مسئله رو تغییر بدم چون باعث آزار من وهمسرم و همچنین خودش شده - میتونید راهنماییم کنید -
    دختر من اصلا از تاریکی نمیترسه و از تنهایی هم همینطور من مادری شاغل هستم و از 6 ماهگی دخترم با مادربزرگ هاش بزرگ شده البته صبح تا ظهر و عصر و شب همیشه کنارش بودیم -
    نمی دون شاید زوده اما میشه روشی پیدا کرد که خودش به خواب بره یا حداقل چطور باید کمکش کنم - باید اضافه کنم برای ساعت خوابش در روز اصلا مشکلی نداریم اما برخی شب ها تایکی که باید بخوابه رو دائم عقب میندازه و لج بازی میکنه که خوابش نمیاد و الان که داره بزرگ تر میشه این مصائب بیشتر میشه - لطفا راهنماییم کنید . ممنون
     
  3. سلام به شما دوست عزیز
    در این مسیر بهتر است از سرزنش کردن خود خوداری کنید شما نسبت به اطلاعاتی که داشته اید تلاش خود را برای تربیت و مسیر رشدی فرزندتان کرده اید و در زمان فعلی با توجه شرایط سنی و دشواری که این سبک خوابیدن برای شما و همسرتان ایجاد کرده است در اولین گام برای تغییر نیاز به صبر و ارمش هردوی شما می باشد در هرصورت جدا کردن کودک از مسیری که به آن عادت کرده است مقداری با دشواری همراه می باشد .
    سعی کنید که زمان خواب او را به اتاق خودش ببرید و سعی کنید که قبل از این تایم از محرک هایی که هیجان زیادی برای او دارد خوداری کنید تا او بتواند از محیط پیرامون جدا شود و بعد از به اتاق بردن او برای خوابیدن او را روی تخت خودش قرار بدهید و به او بیان کنید که از حالا می خواهید باهم شبها قصه بخوانید و مثلا ستاره ها را بشمارید تا خوابتان ببرد .
    سعی کنید بجای نشستن در کنار او دراز بکشید در پایین تخت و شروع کنید که به خواندن قصه هایی که دوست دارد و یا پخش لالایی که دوست دارد.
    در اول ممکن است با مقاونت او مواجهه شوید اما با تشویق او و اینکه بیان کنید در کنارش قرار دارید تا بخوابش ببرد و استفاده از نورپردازی در سقف اتاقش و یا قصه هایی که دوس دارد می توانید جذابیت بیشتری را برایش ایجاد کنید .
    همانطور که اشاره کردم سعی کنید که محرک های محیطی مانند تلوزیون و یا بازی را قبل از خواب حذف کنید و سعی کنید که محیط آرام تری باشد و اگر اصرار به بازی و یا دیدن فیلم و.. داشت به او بیان کنید که صبح می تواند شرایط دیدن فیلم و یا انجام بازی را داشته باشد و شما حتما یادتان خواهد ماند .
    سعی کنید از تنبیه و دعوا قبل از خواب خوداری کنید چون در این صورت هم خوابیدن برایش ارزش واقعیش را از دست می دهد و هم اینکه اضطراب بیشتری را تجربه می کند و در حالت اضطراب امکان وابستگی به شما بیشتر می شود .
     
بارگذاری...
برخی موضوعات مشابه تالار تاریخ
چگونه خواب کودکان را تنظیم کنیم؟ مشکلات خواب در کودکان ‏24/6/17