آیا بی انگیزگی کودک شما را دیوانه می کند؟

شروع موضوع توسط م روانشناس ‏15/2/17 در انجمن نوشتن تکالیف

  1. #1 م روانشناس, ‏15/2/17
    آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران: ‏8/9/18
    برای والدین دشوار است که بر روی شرایط تحصیلی فرزندشان سرمایه گذاری نکننند زیرا می دانند که شرایط تحصیلی برای آینده ی فرزندشان چقدر مهم است. از دیدگاه والدین احساس می کنیم که کودکمان نباید قبل از انجام تکالیفش زمانش را صرف دوستان و استفاده از لوازم الکترونیک کند. حقیقت این است که بیشتر کودکان دارای انگیزه می باشند، ولی انگیزه ی آنها به صورتی نیست که ما از آنها انتظار داریم. به این صورت مسئله نگاه کنید: فرزند شما قطعا انگیزه ی بالایی دارد و در مقابل چیزهایی که او را به هیجان می آورند هیچ تنبلی از خود نشان نمی دهدد، چیزهایی مانند بازی های ویدئویی، موسیقی، فیسبوک و خرید لباس های جین جدید. کاری که باعث می شود برای ایجاد انگیزه در کودک او را تحت فشار بگذارید، این کار همیشه شرایط را بدتر می کند.

    باید درک کنید که کودک برای انجام بیشترین تلاشش نیاز است که انجام آن را ارزشمند بداند. و باید به مسئله به گونه ای نگاه کند که تلاشش برای زندگی خودش است- و تفکرش حتی به مانند یک بزرگسال باشد، شما ممکن است شما بدانید که باید تغذیه تان درست باشد، ولی دنبال کردن این هدف داستان دیگری است! به عبارتی دیگر کودکتان خودش اهمیت انجام بیشتری تلاش را درک می کند ولی یک سری شرایط خاص ممکن است سر راه او قرار داشته باشد (بیماری روحی یا جسمی، مشکل یادگیری یا مشکلات رفتاری، مسائل خانوادگی و سوء مصرف مواد مخدر و مسائلی از این دست.)
    از دید برخی از افراد، همه ی افراد موفق در زمان درستی شرایطشان همراستا بوده است عواملی مانند انگیزه،، مهارت و نگرش که برای دستیابی به موفقیت با یکدیگر ادغام شده اند. ولی برای اکثر افراد، برای داشتن انگیزه و دستیبابی به موفقیت راه بسیار سخت و ناهموار است. زمانی که شما در مورد آن فکر می کنید، همه ی کودکان از معلمشان درخواست کمک نمی کنند، و همیشه تکالیفشان را سر موقع انجام می دهند، چیزهایی را که یاد گرفته اند هر شب دوره ی کنند و هر چیزی که باعث حواس پرتی انها از در رابطه با مطالعه شان شود را کنار می گذارند. همه ی این کارهایی که کودک انجام می دهد «عملکرد خوب اجرایی،» نامیده می شود، زیرا قسمت جلوی مغزشان رشد بیشتری کرده است. بخشی که نقش اساسی در موفقیت تحصیلی کودک دارد. این قسمت باعث تنظیم احساسات، افزایش توجه، اراده و انعطاف پذیری فرد می شود، عملکرد اجرایی کودکان در بسیاری از کودکان تا زمان بزرگسالی رشد نمی کند. به ویژه اگر شما به عنوان یک والد خیلی زود مسئولیت پذیر شده اید، ولی در حال حاضر شما کودکی دارید که مسئولیت پذیر نیست. تصور اینکه کودکتان تنبل، مسولیت ناپذیر و بی انگیزه می باشد برای شما دشوار است. البته، اگر شما این تصورات را در مورد فرزندتان دارید، شما به راحتی در مقابل تنبیلی های فرزندتان رنجیده خاطر، ناامید، عصبانی می شوید که باعث درگیری و جر و بحث با فرزندتان می شود.
    بنابراین اگر شما هم کشل مشابه در این زمینه دارید در اینجا مطرح کنید. به شما کمک خواهیم کرد.
    منبع: کانون مشاوران ایران
     
  2. خیلی جالب بود
    ممنون
     
  3. من دقيقا همين مشكل رو دارم پسرم كلاه سومه و اصلا حس مسىئوليت و رقابت با همكلاسياش برأي انجام تكاليف نداره و تقريبا هر روز سر اين موضوع دعوا داريم يه روزهايي هم بدون نوشتن تكاليفش به مدرسه ميره و اصلا براش اهميتي نداره
     
  4. خیلی از بچه ها مثل پسرت اینطوری هستند، باید تا اونجا که میشه به کودک آزادی و احساس کنترل بدین، یک برنامه فرزندپروری مناسب خیلی به کودک کمک می کنه. اگر رفتارهای خود و همسرت رو درست کنی نتیجه می گیری... فکرک نم توی مشاوره آنلاین هم همین سوال رو مطرح کردی درسته مرجان جان؟
     
  5. کودکان اگر دارای انگیزه باشد میتوانند آینده درخشانی داشته باشند و در اینده رشد کنند و به درجات بالایی برسند اگر کودکی بی انگیزه در هر حوزه ی تحصیلی و ... دارید میتوانید با مراجعه به کلینیک روانشناسی رویا انگیزه را در فرزند خود پرورش دهید.