چگونه خواب کودکان را تنظیم کنیم؟

شروع موضوع توسط م روانشناس ‏24/6/17 در انجمن مشکلات خواب در کودکان

  1. سه گام مهم در تنظیم خواب کودک:

    مکان و زمان ثابت

    وقتی می‌خواهیم عادتی رفتاری را در کودک ایجاد کنیم باید همراه با یک احساس خوب و آرامش توامان باشد. تکرار شرایط این حس خوب را برای کودک شما فراهم می‌کند بنابراین سعی کنید که مکان و زمان خواب همیشه یکسان باشد. وقتی کودک همیشه در جایی مشخص و در زمانی مشخص بخوابد برایش حس خوبی ایجاد می‌کند و عادت و پیش‌فرضی که دارد پذیرفتن خواب را در آن شرایط برای او آسان‌تر می‌کند.

    مشوق‌های حسی

    می‌توانید از مشوق‌هایی برای حواس پنج گانه کودک برای این کار بهره ببریم که او را نسبت به خواب ترغیب کند. به عنوان مثال، چراغ خوابی با نور ملایم که حس بینایی را آزار ندهد و از طرفی کودک را از تنهایی یا تاریکی نترساند؛ انتخاب یک موسیقی ملایم برای به خواب رفتن کودک که حس شنوایی او را برای آرامش و به خواب رفتن تشویق می‌کند و نیز نوازش کودک که باعث ایجاد آرامش و ملایمت و به خواب رفتن کودک شود.

    صبر و پایداری، کلید موفقیت!

    نباید انتظار داشته باشید که خیلی زود از این رفتارها نتیجه مطلوب را دریافت کنید. اگر واکنشی هر چند کوچک نیز از طرف کودک ببینید یعنی بسیار امیدوار کننده است. برای انسان بزرگسال نیز تغییر عادت رفتاری از یک هفته تا 40 روز زمان نیاز دارد و در مورد نوزادان این زمان بیشتر می‌شود. تنها نکته این است که صبور باشید و به هیچ وجه عقب‌نشینی نکنید.
     

این صفحه را به اشتراک بگذارید