نشانه های اولیه باهوش بودن نوزاد و کودکان

شروع موضوع توسط farokh ‏9/8/18 در انجمن هوش و IQ

  1. #1 farokh, ‏9/8/18
    آخرین ویرایش: ‏8/9/18
    حافظه آن‌ها استثنایی است.

    آن‌ها به خوبی نگاه می‌کنند و می‌بینند.

    آن‌ها ارتباط آموزنده برقرار می‌کنند.

    آن‌ها دوست دارند با افراد بزرگ‌تر از خودشان در ارتباط باشند.

    آن‌ها می توانند مکالمه و گفتگو را خیلی زود آغاز کنند.

    آن‌ها به خوبی نمی‌خوابند.

    احساس قوی تری دارند.

    آرام و قرار ندارند.

    آن‌ها عاشق سرگرمی هستند.​

    [​IMG]

    آزمون های هوش یکی از ابزارهای تشخیصی بسیار مهم است.
    و در سیستم های مشاوره روان شناسی و روان پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد.
    این آزمون ها نخستین بار توسط ۲ دانشمند فرانسوی به نام های «استنفورد» و «بینه» پایه گذاری شد.
    که در ابتدا نواقص زیادی داشت اما با گذشت زمان آزمون های متعددی شکل گرفت که آن نواقص را برطرف کرد.
    هم اکنون آزمون های «گزل»، «وکسلر»، «ریون» و «مکعب های کوست» در کشور ما پیاده می شود .
    و مورد تایید نظام مشاوره و روان شناسی است، اما این آزمون ها معایبی نیز دارد که خوب است.
    والدین قبل از ا نجام آن برای فرزندان خود اطلاع داشته باشند.

    • از طریق آزمون هوش می توان به ویژگی های نهفته هوشی فرد پی برد و با توجه به آن شخصیت او را بشناسیم.
    • نقاط ضعف و قوت او را تشخیص و توانمندی های او را مورد ارزیابی قرار دهیم.
    • در نظر گرفتن سن و جنس کودک و مسلط بودن آزمون گر، در نتیجه آزمون بسیار تاثیرگذار است.
    • و تفسیر آزمون نیز باید توسط متخصص انجام شود.مشاوره کودک
    • بنابراین یک آزمون هوش موفق، آزمونی است که تمام این موارد در آن رعایت شده باشد.
    • در هنگام آزمون کودک باید در آرامش قرار داشته باشد، از آزمون لذت ببرد، در کمال خونسردی آزمون را انجام دهد.

    همچنین مکان آزمون، فضا، نور، تهویه و بسیاری از عوامل محیطی در نتیجه آزمون بسیار تاثیرگذار است.
    بهتر است قبل از آزمون، آزمون گر با کودک آشنا شود و با او بازی کند.
    بهتر است آزمون‌گر خانم باشد زیرا خانم ها راحت تر با کودکان ارتباط برقرار می کنند.

    میانگین ضریب هوشی
    والدین باید اطلاعاتی درباره میانگین ضریب هوشی داشته باشند و میانگین هوش ۸۵ تا ۱۱۵است .
    اما به خاطر داشته باشید که رقم ضریب هوشی کودک در آزمون های مختلف، تغییر می کند.
    و کودکی که در یک آزمون ۱۲۰ شده است در آزمون دیگری ۱۱۵ می شود.

    در حال حاضر این آزمون ها ارزش علمی خود را از دست داده است.
    و در بسیاری از مدارس آزمون هوش از دانش آموزان گرفته می شود.
    بدون این که هدفمند و علمی باشد. در بسیاری از موارد مشاورنماها با ترغیب خانواده ها به صورت مستقیم
    و غیرمستقیم آن ها را به گرفتن آزمون هوش ترغیب می کنند و به کسب منافع مادی خود می اندیشند.

    در صورتی که بهتر است خانواده ها ابتدا هدف خود را از انجام این آزمون بدانند.
    نشانه گذاری هدف، شناسایی نقاط ضعف و قوت فرد، برنامه ریزی برای رشد باید جزو مقدمات انجام آزمون های هوش باشد.
    اگر چنین باشد تست هوش فایده دارد، در غیر این صورت داشتن ضریب هوش به تنهایی، برای به رخ کشیدن آن به دیگران
    و یا صرف اطلاع داشتن از آن بی ثمر است.

    از طرف دیگر متاسفانه بسیاری از خانواده ها نمی دانند که آزمون هوش مثل یک آزمایش پزشکی کاملا محرمانه
    و خصوصی است و نباید نزد دیگران فاش شود. زیرا داشتن یک فرزند نابغه یا کم هوش یک چالش برای خانواده است.
    و آن ها هستند که باید از پس آن بر آیند.

    آزمون شناسایی هوش
    بنابراین توصیه اکید ما به خانواده ها این است که هدف خود از انجام این آزمون شناسایی کنند.
    و آیا توانایی سرمایه گذاری برای پرورش استعداد فرزند خود دارند یا خیر.
    آیا به توصیه مشاور و یا شخص دیگری قرار است آزمون انجام شود یا خیر.
    بی گدار به آب زدن و تعیین ضریب هوشی به تنهایی ضروری نیست.
    گاهی اوقات دانستن ضریب هوشی فقط از حس کنجکاوی والدین ناشی می شود که قابل پذیرش نیست.
    اما گاهی اوقات والدین متوجه رفتارها یا حرکاتی در فرزند خود می شوند که گمان می کنند.
    به هوش او مربوط است. در چنین مواردی بهتر است والدین خود را آماده پذیرش ضریب هوشی کودک خود کنند .
    و با برنامه ریزی لازم از اطلاعاتی که به دست آورده اند به نفع کودک استفاده کنند.
    زیرا گاهی مشاهده می شود که دانستن ضریب هوشی به ضرر کودک تمام می شود.
    منبع: کودک و نوجوان
     

این صفحه را به اشتراک بگذارید