مشکل مکیدن شصت دست

شروع موضوع توسط maryam ‏16/3/17 در انجمن نافرمانی و لجبازی

  1. دختر ۳ساله‌ام از زمان نوزادی شصت دستش را می‌مکد. برای ترک این عادت چه کنم؟
     
  2. با سلام. مکیدن ناخن یک رفتار تکانشی است که در اثر تکرار به صورت عادت در می اید. یکی از دلائل اصلی ان می تواند اضطراب باشد بنابراین باید منبع اضطراب پیدا شود. به هر صورت دلیل ان هر چه باشد برای ترک یک عادت روش های مختلفی وجود دارند. این مراحلی که در زیر اورده شده اند برای ناخن جویدن نوشته شده اند اما برای انگشت مکیدن هم کاربرد دارند.
    ترک ناخن جویدن یک برنامه حداقل سه ماهه است...حتی تا شش ماه...پس در این برنامه صبور باشید و گام به گام مراحل ما را دنبال کنید.

    ✅این برنامه ای که به شما میدهم برای کودکان 2 تا 9 ساله کاربرد دارد.
    ✅قبل از اینکه هر برنامه ترک ناخن جویدن را شروع کنید به مدت ده روز به انگشتهای بچه تان شخصیت دهید.آنها را گربه یا موش بپندارید...روی هر انگشت اسم بگذارید...یکی از انگشتان بچه شود..یکی پدر ... یکی مادر...یکی خواهر و ان یکی برادر...روزها و ساعتها با این انگشتها بازی کنید...انواع تاترها و دیالوگها را این انگشتها بازی کنید.میخواهم حسابی کودک شما با انگشتانش انس بگیرد و در قالب شخصیت این کارکترها فرو رود.کودکان جاندارانگار پندار هستند.یعنی واقعا فکر میکنند اینها شخصیتهای خیالیشان وجود دارند و جان دارند.
    پس مدتی با انگشتان دست بازی میکنیم.بدون اینکه از ناخن جویدن حرفی بزنیم.


    ✅مواقعی را که کودک شما بیشتر ناخن میجود شناسایی کنید.مثلا موقع خواب یا تلویزیون نگاه کردن!
    ✅یک جدول تهیه کنید که شامل شش روز هفته بصورت افقی و چهار هفته بصورت عمودی باشد.این جدول را در وسط هال جایی که روزانه و مرتب چشمش به آن می افتد نصب کنید.

    ✅استفاده از لاک تلخ را خیلی از روانشناسان توصیه نمیکنند ولی در تجربه به من ثابت شده اگر به روشی که میگویم استفاده کنید سودمند خواهد بود.پس لاک تلخ هم تهیه کنید.نوع خارجی از داروخانه.ولی کودک شما به هیچ وجه آن را نبیند.

    کودک شما حالا با شخصیتهای داستانی انگشتانش انس گرفته است.در طول روز بارها و بارها با انگشتانش دستش بازی کنید.آنها را ببوسید.موشها یا همان انگشتان دستش را دوست داشته باشید.به محض اینکه انگشت در دستش کرد زود انگشتش را ببوسید و خطاب به موش کوچولوی داستانی بگویید موش کوچولو...ناراحت نباش ما تو را دوست داریم.مثلا علی حواسش نبود تو را کرد تو دهنش...اخی دمت درد گرفت. دمت زخم شد...اون دیگه قول میده بدن تو را زخمی نکنه...و زود و مرتب انگشت اونو ببوسید.
    ♦️به فرزندتان بگویید که اگر دست در دهنش نکرد.هر روزی‌که از او راضی بودید در همان جدولی که در هال و جلوی چشمش نصب کرده اید یک استیکر(برچسب) لب خندان میچسبانید...و اگر آن روز از او راضی نبودید یک استیکر لب ناراحت میچسبانید.اگر در طول هفته 6 استیکر لب خوشحال توانست بدست اورد یک سوپرایز عالی...یک هدیه خوب...اخر هفته کسب میکند.هدیه را اول هفته نگویید‌که چیست.بگویید اخر هفته تصمیم میگیرید که هدیه چه چیزی است.هدیه را بزرگ جلوه دهید.هدیه بعدا میتواند بازی در پارک مورد علاقه اش باشد.یا رفتن به خانه خاله ای که دوست دارد.یا هدیه ای دریافت کند که منتظرش بوده است.با هیجان هدیه را بزرگ جلوه دهید.با آب و تاب از آن تعریف کنید.
    ♦️تایمهایی که کودکتان بیشتر ناخن میجود را مراقب باشید.به او پاپ کورن دهید.به او کاغذ و قیچی دهید.دستانش را بگیرید.با موشها بازی کنید.حواسش را همان زمانها بیشتر پرت کنید.

    ♦️بدون اینکه بفهمد...شبها وقتی خواب است...مطمئن باشید که حتما خواب است فقط سر ناخنها لاک تلخ بزنید.صبح اگر پرسید چرا تلخ است بگویید چون فرشته مهربون موشها را دوست دارد میخواهد تو یادت باشد که تو به انها اسیب نزنی بخاطر همین انها را تلخ کرده است.ولی اگر در دهانت نکنی تلخی ناخنهایت نیز ازبین خواهد رفت.
    لطفا هرشب هرشب لاک تلخ در موقع خواب فقط بر روی سر ناخن فراموش نشود.کل ناخن را لاک نزنید.لاک را بچه ها نبینند.

    معمولا بچه ها از یک انگشت شروع به ترک میکنند.مثلا اول ناخن انگشت کوچک را ترک میکنند.همان انگشت را تشویق کنید.اصلا دیگر به ان ناخن لاک تلخ نزنید.به او متذکر شوید که ببین.ناخنت را در دهانت نمیکنی فرشته مهربون آن را تلخ نکرده است.اگر دیگر ناخنهایت را هم در دهانت نکنی آنها هم دیگر تلخ نمیشوند.

    ♦️به محض اینکه کودک ترک کرد و دیگر ناخن در دهانش نکرد و ناخنها شروع به بلند شدن کرد.مرتب ناخنهایش را با ناخن گیر بگیرید.نگذارید ناخنش بلند شود.بلند شدن ناخنها او را وسوسه میکند که انها را در دهانش کند.خیلی با مهربانی هفته ای یکی دو بار ناخنهایش را کوتاه کنید.
    ♦️ممکن است مجددا بر اثر استرس کودک ناخن بخورد.باز از همین روشها استفاده کنید ولی بدانید ترک در بار بعدی خیلی زودتر اتفاق می افتد.
    ♦️متذکر میشوم که این برنامه زمانی ترک ناخن بین 3 تا 6 ماه طول خواهد‌کشید.پس صبور باشید.
     
بارگذاری...
برخی موضوعات مشابه تالار تاریخ
مشکل لباس عوض کردن کودکان نافرمانی و لجبازی ‏3/4/17
مشکل قایم کردن وسایل نافرمانی و لجبازی ‏4/3/17