فعالیت هایی برای بازی و سرگرمی کودکان در خانه

شروع موضوع توسط fns4565 ‏7/9/17 در انجمن بازی ها و سرگرمی

  1. #1 fns4565, ‏7/9/17
    آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران: ‏8/9/18
    با توجه به زندگی های شهری امروز و رشد بیش از حد آپارتمان ها و کمبود فضای سبز در داخل ساختمان ها، نیاز به بازی های که بتواند کودکان را در داخل خانه سرگرم کند بیشتر از قبل احساس می شود. حتی با وجود فضای سبز و حیاط نیز گاهی به علت برف و باران و گاهی به علت گرمای بیش از حد و یا آلودگی نیاز است که کودک در خانه بماند. پس بهتر است لیستی از انواع بازی های داخل آپارتمان برای خود تهیه کنید. در این پست می خواهیم این نوع بازی ها را معرفی کنیم و به مرور آن را به روز خواهیم کرد البته مسلما شما با بخش زیادی از این بازی ها آشنا هستید اما گاهی آن ها را فراموش می کنید و گاهی نیز لازم است برخی از این بازی ها را با کمی خلاقیت به بازی جدیدتر تبدیل کنید.

    بازی هایی که عنوان می شوند برای گروه های سنی مختلف هستند و تشخیص اینکه این بازی مناسب کودک شما است یا خیر به عهده شما و خلاقیت تان است!

    نودل های جادویی
    تکه های کوچکی که از پوسته ذرت ساخته شده اند و کاملا بهداشتی و غیرسمی اند و با کمی نمناک کردن قطعات بر روی اسفنجی که همراه با محصول ارائه می شود می توان این قطعات را به هم چسباند و به راحتی نیز جدا کرد. کودک با ساختن اشکال مختلف می تواند خلاقیت خود را به کار گیرد و ساعت ها نیز مشغول این بازی باشد.

    no://mahdyab.ir/files/upload/file/155/magicnuudles.jpg


    شن های جادویی

    کودکان علاقه زیادی به بازی با شن و ماسه دارند اما مشکل اساسی کار با ماسه در منازل و مراکز آموزشی،آلودگی، کثیف شدن و پخش شدن آن در محیط است اما "شن های جادویی" از نظر شکل ظاهری همانند شن و ماسه است. با این تفاوت که خوردن و لمس کردن آن بی ضرر بوده و بازی با آن جذاب و حیرت انگیز است.


    no://mahdyab.ir/files/upload/file/156/motionsand.jpg


    معمار کوچولو

    یک بسته کامل مهندسی و معماری برای کودکان است. نقشه ی ساخت و ساز دو بنای مختلف که شامل آجر و ملات است. آجرها از سرامیک طبیعی و ملات آن ها از ترکیبات طبیعی ذرت ساخته شده است و کاملا ایمن و غیرسمی هستند. کودک با استفاده از خلاقیت خود می تواند هر چیزی که در ذهن دارد را به راحتی بسازد.


    no://mahdyab.ir/files/upload/file/154/hibricker.jpg


    بازی های مداد و کاغذ

    برخی از بازی هایی که می توان با مداد و کاغد انجام داد عبارتند از:

    • بر روی چند تکه کاغذ کلماتی را بنویسید که می توان به تصویر کشید سپس به صورت تصادفی یک کاغذ بردارید و سعی کنید آن کلمه را به گونه ای به تصویر بکشید و نفر مقابل باید تشخیص دهد که آن کلمه چیست. اگر تعداد بچه ها زیاد است می توانید دو گروه شوید.
    • بازی نقطه و خط معرف که همیشه سر کلاس های درس انجام می دادیم!
    • بازی X O
    • بازی چرا زیرا: بر روی تکه های کاغذ یک سری سوال که با "چرا" شروع می شوند و یک سری جواب که با "زیرا" شروع می شوند می نویسید سپس "چرا"ها و "زیرا"ها را به صورت جداگانه با هم ترکیب می کنید و هر یک به نوبت یک سوال و جواب برمیدارید و می خوانید. نتایج ترکیب آن دو معمولا جالب و جذاب هستند.
    مامان یا بابای شعبده باز!

    می توانید کارهای شعبده بازی ساده برای کودکان انجام دهید. مثلا یک سکه را زیر یکی از سه فنجان برعکس شده بر روی میز قرار دهید و فنجان ها را جا به جا کنید و با زیرکی فنجانی که حاوی سکه است را از لبه میز رد کنید تا سکه بیفتد و وقتی کودک فنجان ها را بر میدارد و می بیند که سکه ای نیست بسیار تعجب می کند!



    بازی های صفحه ای یا تخته ای

    بازی هایی که چند بازیکن، یک تاس و یک صفحه بازی دارند. البته نیازی نیست این بازی ها را لزوما از بیرون تهیه کنید بلکه می توانید خودتان نیز آن ها را بسازید. نمونه ای از این بازی ها را می توانید در این پست مشاهده فرمایید.حتی می توانید برای فعال بود بیشتر بچه ها، صفحه این بازی ها را بر روی زمین درست کنید و کودک یا کودکان نقش بازیکن ها را بازی کنند. می توانید ابتدا طرحی را که در ذهن دارید بر روی کاغذ بکشید و از کودک خود نیز برای تعیین مراحل بازی کمک بگیرید سپس با استفاده از چسب های طراح دار این بازی را بر روی سرامیک یا مقوای بسیار بزرگ پیاده کنید و کودکان نیز نقش مهره های بازی را ایفا خواهند کرد. اگر تعداد کودکان بیشتر باشد، این بازی نیز لذت بخش تر خواهد بود.

    no://no.mahdyab.ir/files/upload/file/59/boardgame2.JPG

    no://no.mahdyab.ir/files/upload/file/60/boardgame3.jpg

    پازل

    می توانید از پازل ها برای سرگرمی بچه ها استفاده کنید و حتی بهتر از آن خودتان این پازل ها را بسازدی. مثلا از کودک بخواهید طرحی را بر روی مقوا بکشد سپس آن را بخش بندی کرده و برش بزنید. یا عکس هایتان را بر روی یک برد یه کاغذ ضخیم پرینت کنید و برش بزنید. نمونه این نوع پازل ها را می توانید رد تصاویر زیر مشاهده فرمایید.

    no://no.mahdyab.ir/files/upload/file/57/puzzle1.JPG

    no://no.mahdyab.ir/files/upload/file/58/puzzle2.jpg

    بازی حرکت توقف

    می توانید یک آهنگ بگذارید و کودکان مشغول رقصیدن شوند و هر گاه آهنگ قطع شد باید در همان حالت ثابت بمانند یا مثلا کودکان روی زمین به صورت یک حلقه بنشینند و یک توپ کوچک را به هم دیگر بدهند کسی که زمان قطع آهنگ توپ در دستانش باشد می بازد!

    no://no.mahdyab.ir/files/upload/file/68/hotpotato.jpg

    لی لی داخل خانه

    می توانید لی لی را بر روی یک مقوای بزرگ یا روی سطح سرامیک با چسب های طرح دار بسازید و یا آن را بر روی یک تکه پارچه نقاشی کنید و هر وقت که نیاز داشتید آن را پهن کرده و استفاده کنید. البته با توجه به اینکه امروزه اکثر خانواده ها در آپارتمان زندگی می کنند و این بازی با کمی پرش همراه است بهتر است زمان بازی را به گونه ای تنظیم کنید که کمترین اذیت را برای همسایه طبقه پایین داشته باشد!

    no://no.mahdyab.ir/files/upload/file/75/leilei2.jpg

    no://no.mahdyab.ir/files/upload/file/62/leilei.jpg



    بازی توپ و چاله

    باز هم می توانید با چسب های طرحدار، شراره های فنری یا هر چیزی که فکر می کنید قابل انعطاف هستند دایره های تو در تو بسازید و از کودک بخواهید که در فاصله مناسب از خارجی ترین دایر بنشیند و به توپ به اندازه ای ضربه بزند که داخل دایره مرکزی بفتند.

    no://no.mahdyab.ir/files/upload/file/63/ball-circle.jpg

    بازی های فیزیکی

    بازی هایی که باعث می شود کودک حرکت کند و فعالیت فیزیکی داشته باشد. مثلا چند صندلی را کنار هم بچینید و روی آن پارچه ای بیاندازید و آن را به شکل یک تونل درآورید تا کودک از میان آن رد شود. یا یک نوار رنگی بر روی سطح زمین مشخص کنید و کودک باید با حفظ تعادل خود از آن مسیر عبور کند یا مثلا یک تکه چوب یا هر چیزی که بتوان با آن یک مسیر باریک ایجاد کرد که کودک برای عبور از آن نیاز به حفظ تعادل خود داشته باشد. یا یک تونل با نوارهای چسب بین دو دیوار ایجاد کنید و کودک باید بدون برخورد از میان آن ها عبور کند.

    no://no.mahdyab.ir/files/upload/file/71/physical2.jpg

    no://no.mahdyab.ir/files/upload/file/70/physical1.jpg

    no://no.mahdyab.ir/files/upload/file/72/physical3.jpg

    قائم باشک بازی

    با این بازی که همگی به خوبی آشنا هستید اما اگر کودکتان به اندازه کافی بزرگ شده است می توانید این بازی را در تاریکی انجام دهید اما قبل از آن توجه کنید که وسایلی که در مسیر هستند باعث سر خوردن کودک یا ضربه زدن به اون نشوند.

    یافتن گنج پنهان

    بچه ها عاشق گشتن و پیدا کردن هستند مخصوصل اگر در انتها جایزه ای هم در کار باشد. مراحل نقشه را بر روی تکه های کاغذ بنویسید. اولین تکه را جایی بگذارید که کودک ببینید و بر اساس آن بتواند سایر مراحل را دنبال کنید. مشورح این بازی را می توانید درپست فعالیت نقشه های پنهان برای سرگرمی و آموزش کودک مشاهده کنید.

    منبع: کودک و نوجوان
     
بارگذاری...
برخی موضوعات مشابه تالار تاریخ
برای کودکان زیر 2 سال چه بازی هایی مناسب است؟ بازی ها و سرگرمی ‏7/9/17