اتاق نوزاد

شروع موضوع توسط farokh ‏15/2/17 در انجمن آماده کردن اتاق نوزاد

  1. #1 farokh, ‏15/2/17
    آخرین ویرایش: ‏8/9/18
    no://iran-banner.com/Portals/0/productimages/128557_0e937.jpg



    تا قبل از ۲ سالگی مهم ترین ویژگی برای اتاق کودک آرامش و ثبات است، چرا که هرتغییر و حذفی در اتاق در ذهن کودک به معنای نابودی آن شیء است. بنابراین نمی تواند نقشه ذهنی درستی از محیط اطرافش داشته باشد، در نتیجه اگر ثبات نباشد کودک احساس آرامش نمی کند و نمی تواند با فضا ارتباط خوبی برقرار کند.

    یکی از بزرگ ترین دغدغه های خانواده برای چیدمان و دکوراسیون داخلی منزل چیدمان اتاق کودک است، مخصوصا هنگامی که شما برای اولین بار می خواهید پدر یا مادر شوید شوق وصف ناشدنی ای برای چیدن اتاق فرزند دلبندتان دارید و دلتان می خواهد رویایی ترین فضا را برای کوچولوی نازنین تان فراهم کنید.

    والدین معمولا هنگام انتخاب و خرید وسایل اتاق کودک و طراحی دکوراسیون داخلی اتاق سلیقه شخصی خودشان را به کار می برند و این کار کاملا اشتباه است، شما برای اینکه بتوانید فضای مناسبی برای فرزندتان آماده کنید باید ذهنی کودکانه داشته باشید یعنی باید حداقل هنگام طراحی چیدمان اتاقش کودکانه فکر کنید بنابراین اگر چنین ذهنیتی برای شما ایجاد نمی شود می توانید از متخصصان طراحی داخلی یا روانشناسان کودک کمک بگیرید.

    ضمن اینکه دکوراسیون اتاق کودک در سال های مختلف زندگی اش متفاوت است مثلا در نوزادی و خردسالی بچه ها عاشق رنگ های تند و شاد و پررنگ هستند و این رنگ ها می تواند خلاقیت آنها را به شدت تحت تاثیر قرار دهد. وجود تصاویری روی دیوار های اتاق می تواند تخیلات بچه ها را فعال کند و به رویاهایشان رنگ و شکل تازه ای بدهد و بنابراین در شکل گیری شخصیت فرزند شما هم تاثیر دارد، این درحالی است که اکثر والدین ترجیح می دهند اتاق کودکان را با رنگ های ملایم
    و دیوارهایی خالی از تصاویر تزئین کنند.

    رنگ های بنفش، صورتی و قرمز رنگ های دخترانه ای هستند و در مقابل آبی، نارنجی و سبز برای اتاق پسربچه ها بیشتر کاربرد دارد، اما حتی گاهی می توان با ترکیب درست این رنگ ها براساس اصول روانشناسانه این محدودیت ها را از بین برد.

    گاهی برخی بچه ها به جای اینکه بیشتر وقتشان را به انجام بازی های خلاق در اتاق شان بگذرانند در اتاق نشیمن پای تلویزیون به تماشای برنامه هایی می نشینند که در بعضی موارد مناسب سن آنها هم نیست، یکی از پیشنهادهایی که باعث می شود که کودک به اتاقش تعلق خاطر پیدا کند و بیشتر وقتش را در آن بگذارد این است که نام کودک را به وسیله گل های رنگی یا طراحی های متفاوت دیگر روی دیوار اتاق یا بالای تختخوابش بنویسید. بهتر است اگر مساحت فضا به شما اجازه می دهد اتاق فرزند شما به یک تختخواب خلاصه نشود و گوشه ای از اتاق را به شکل خاصی تزئین و تبدیل به فضای بازی کنید تا بتواند با دوستانش وقت بگذراند.
    منبع: ساینس دیلی