جدا كردن اتاق كودك، کی و چگونه؟

شروع موضوع توسط م روانشناس ‏18/3/17 در انجمن اتاق خواب کودک

  1. #1 م روانشناس, ‏18/3/17
    آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران: ‏8/9/18
    جدا كردن اتاق كودك از والدین، یكی از مسائلی است كه باعث نگرانی مادران جوان می شود. هراس از مشكلاتی كه احتمال دارد برای كودك پیش بیاید یكی از دلایلی است كه مادران را در جدا كردن اتاق كودكشان دچار تردید می كند.

    ⭐️ بسیاری از والدین از خود می پرسند به راستی جدا كردن اتاق نوزاد الزامی است. از چند سالگی نوزاد می تواند در اتاق خود بخوابد. در این زمینه اختلاف نظرهای بسیاری میان روانشناسان وجود دارد. یكی از نتایج منفی جدا نكردن اتاق كودك از والدین، وابسشته شدن بیش از حد كودك به والدین است. احتمال دارد این كودكان در آینده برای رفتن به مهد كودك و یا مدرسه با مشكل مواجه شده و رشد شخصیت در آنها به كندی صورت بگیرد.

    ⭐️ به طور كلی نوزاد بهتر است در سال اول از زندگی خود، در اتاق والدین اما در تخت خواب جداگانه بخوابد. این در حالی است كه بعضی از روانشناسان دیگر معتقد هستند، والدین پس از 6 ماه اول می توانند نوزاد را در اتاق خودش بخوابانند. 6 ماه و یا 1 سال اول زندگی زمان بسیار حساسی برای نوزادان است. این به آن علت است كه نوزادان در اولین سال از زندگی خود با مسائلی از قبیل مشكلات تنفسی و یا مرگ ناگهانی روبرو باشد. بسیاری از مادران به علت وابستگی شدید به كودك ترجیح می دهند تا كودك خود را سالها در كنار خود بخوابانند. والدین باید بدانند، هرچه سن جدا كردن محل خواب كودكان در سنین پایین تر صورت بگیرد، این كار راحت تر است.

    ✅ از عروسك پشمالو برای جدا كردن كودك استفاده كنید

    سعی كنید كودك را آموزش دهید تا خودش در تخت خوابش تنها بخوابد. بعضی از والدین ابتدا كودك را در تخت خواب خود می خوابانند و زمانی كه كودك به خواب رفت او را به تخت خودش انتقال می دهند. این كار صحیح نیست. برای اینكه بعد از یك سالگی بتوانید اتاق خواب كودك را از اتاق خود مجزا كنید بهتر است مادر یا پدر در اتاق خواب كودك تا زمانی كه اوبه خواب می رود حضور داشته باشند. اگر احساس می كنید كودك شما از تنها خوابیدن در اتاقش واهمه دارد، فضای اتاق را خیلی تاریك نكنید. معمولاً عروسكهای پشمالو به كودك احساس آرامش می دهد بنابراین كودك را عادت دهید تا در هنگام خواب یكی از عروسكهای خود را در آغوش گرفته و در حالیكه برای او یك قصه می خوانید به خواب برود.

    ✅ جدا كردن اتاق كودك در سنین بالا باید مرحله ای انجام شود

    چنانچه می خواهید اتاق كودك را در سنین بالاتر جدا كنید، این كار را به شكل مرحله ای انجام دهید. البته اگر كودك شما در برابر این عمل شما از خود استقامت نشان می دهد ابتدا تخت او را در اتاق خود قرار دهید سپس فاصله تخت را از تخت خود دور كنید و به تدریج آن را به اتاق خودش انتقال دهید. راه دیگری كه پیشنهاد می شود تشویق كردن كودك است. تزئین اتاق و یا دادن جایزه به كودك یكی از این موارد است. به كودك خود وعده بدهید هر روز صبح كه از خواب بلند می شود اگر در تخت خواب خودش باشد یك هدیه دریافت می كند. زمانی كه كودك به خوابیدن در تخت خواب والدینش تمایل نشان می دهد مادر نباید این اجازه را به او داده و تلاش كند با استفاده از سرگرمیهای مختلف مثلاً خواندن شعر و یا تعریف كردن داستان مورد علاقه كودك، او را به اتاق خودش برگرداند.
    منبع: e-teb.com
     
  2. سلام دختر من ده سالشه، از 5 سالگی گاهی اوقات توی خواب تشنج میکنه برای همین من نمیتونم از خودم جدا بخوابونمش، پسرم هم سه سالشه ولی خیلی از تنهایی میترسه، شب که میخوان بخوابن، دو طرف من بهم میچسبن تا خواب برن، این موضوع خیلی داره منو اذیت میکنه لطفا راهنماییم کنید
     
  3. با سلام. با توجه به وضعیت دخترتون با پزشک متخصص مشورت کنید و اگر تشخیص داد جدا بخوابد. برای پسر سه ساله که مشکلی هم ندارد کم کم باید جدا بخوابد. کم کم رختخواب او را دورتر بیندازید. از داستان ها و بازی هایی استفاده کنید که در انها موضوع جدا خوابیدن کودک است و شخصیت داستان از جدا خوابیدن خود شادست. اتاق کودک را تزیین کنید و سعی کنید در چرتهای روزانه کودک رو تشویق کنید که در اتاقش بخوابد تا کم کم عادت کند. قدم به قدم رختخواب او را در شبها به اتاقش ببرید.