مشکل یبوست در کودکان

شروع موضوع توسط maryam ‏19/3/17 در انجمن تغذیه نوزاد

  1. برای مشکل یبوست در کودکانچه باید کرد ؟
     
  2. برای درمان یبوست بسته به علل آن روش درمان متفاوت است.

    کارهایی که می‌توانید برای رفع یبوست کودک‌تان انجام دهید، اینها هستند:

    • اصلاح رژیم غذایی: مقدار مایعاتی را که به کودک‌تان می‌دهید، افزایش دهید. اگر کودک‌تان غلات صبحانه آماده می‌خورد، می‌توانید مقداری آب آلو به ان اضافه کنید. اگر کودک‌تان بزرگتر است، مطمئین شوید که او به مقدار کافی آب می‌نوشد. می‌‌توانید به کودک‌تان آب آلو،غلات آماده سبوس‌دار، میوه و سبزی بدهید تا میزان فیبرها در رژیم غذایی او افزوده شود و اجابت مزاج او به راحتی انجام شود. از دادن شیرینی و آب‌نبات به کودک خودداری کنید.
    • آموزش اجابت مزاج: به کودک‌تان آموزش دهید هنگامی که میل به دفع دارد، به توالت برود. برای این که اجابت مزاج کودک حالت منظمی پیدا کند می‌توانید از کودک بخواهید در یک زمان مشخص در روز، ترجیحا پس از خوردن غذا، روی کاسه توالت بنشیند. در حین این کار با پخش موسیقی یا خواندن قصه به او آرامش بدهید.
    • داروها: بسیاری از داروهای ملین برای درمان یبوست در کودکان در دسترس هستند. انتخاب این ملین‌ها بستگی به سن کودک و شدت یبوست دارد. در این مورد انتخاب دارو و میزان مصرف آن با پزشک خانوادگی‌تان مشورت کنید.
    • برنامه پاداش: به کودک در صورت رعایت آموزش‌های توالت پاداش دهید. برای مثال اگر در موقع تعیین شده به توالت رفت و دفع مدفوع را انجام داد، به او چیز مورد علاقه‌اش را بدهید یا اجازه دهید کاری را که دوست دارد انجام دهد. به عنوان پاداش از غذا استفاده نکنید.در کودکان کمسن می توان با عکس برگردان یا ستاره روی یک نمودار استفاده کرد. و برای کودکان بزرگتر می‌توان از اضافه کردن نمره برای یک پاداش بزرگتر مثل بردن به مسافرت یا سینما یا پارک استفاده کرد.