آیا کودک من شب ادرار است یا خیر؟

شروع موضوع توسط م روانشناس ‏3/2/17 در انجمن شب ادراری

  1. #1 م روانشناس, ‏3/2/17
    آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران: ‏8/9/18
    شب ادراری یک علامت شایع است که هم به تنهایی و هم در همراهی با دیگر اختلالات کودکان و نوجوانان تظاهر می یابد. شب ادراری ممکن است علت های متعددی داشته باشد. شب ادراری هنگامی مهم تلقی می شود که در سنی که از فرد یا کودک انتظار می رود تا بتواند ادرار خود را نگه دارد شخص به طور ناخواسته در موقع خواب ادرار می‌کند. بهتـرین سـن جهت مطرح نمودن تشخیص شب ادراری، ۵ سـالگی مـی باشـد. تشخیص شب ادراری زمـانی مطـرح مـی شـود کـه کـودک حداقل ۲ بار در هفته برای ۳ ماه متوالی لباس یا رختخواب خـود را خیس نماید و یا اینکه خیس کردن رختخواب بـه شـکل یـک نگرانی و ناراحتی ای که به لحاظ کلینیکـی بـا اهمیـت اسـت در حیطه ی زندگی طفل جلوه نماید. درمان و تشخیص این اختلال به عهده متخصصین می باشد.
    کودک قبل از 15 ماهگی به زحمت می تواند ادرار خود را نگه دارد و این موضوع تا سن دو و نیم سالگی ادامه می یابد. پس عجله نکنید!
    اجازه دهید کودک متناسب با خصوصیات خود کم کم رشد کند و آداب دستشویی را بیاموزد . هیچ راهی برای زودتر شروع کردن آداب دستشویی وجود ندارد. شما باید برای کمک به کودکتان تنها زمانی که او نشان می دهد که می خواهد ادرار کند سریعا برای او لگن بیاورید .
    رای ارزیابی و درمان شب ادراری نخستین گام اطمینان حاصل کردن از این موضوع است که خیس کردن رختخواب در واقع به شب ادراری کنشی مربوط است نه به علل فیزیکی یا مغزی نظیر عفونت های ادراری دیابت یا صرع که تا ان موقع ممکن است نامشخص مانده باشند. کودک از نظر اختلالات روان پزشکی باید بررسی شود اگر مشاهده نشود میزان ناراحتی از شب ادراری را باید در کودک بررسی نمود.
    منبع: کودک و نوجوان